Αδρή κινητικότητα
- Κάθεται στο πάτωμα και γέρνει μπροστά για να πιάσει παιχνίδι χωρίς να πέφτει
- Γυρνάει στο πλάι καθισμένο για να παρατηρήσει
- Παίζει στο πλάι – πλάγιες μεταφορές βάρους
- Μετακινείται ρολάροντας και έρποντας. Επιχειρεί να μπουσουλήσει
- Έλκει το βάρος του σώματός του στην όρθια θέση αλλά ξανακάθεται χωρίς έλεγχο
- Υποβασταζόμενο στην όρθια κάνει βήματα εναλλάξ
|
Λεπτή κινητικότητα
- Σύλληψη αντικειμένων με περιστροφή καρπών
- Περιεργάζεται – αγγίζει με τον δείκτη
- Δείχνει μακριά με τον δείκτη
- Πιάνει κορδόνι ανάμεσα στα δάκτυλα και τον αντίχειρα προκειμένου να φέρει αντικείμενο κοντά του
- Αφήνει αντικείμενο να πέσει κάτω – δεν το τοποθετεί
- Αναδυόμενη αντιτακτή σύλληψη (pincer grasp)
|
Όραση
- Παρακολουθεί αντικείμενα που μετακινούνται ή πέφτουν
- Παρακολουθεί τις δραστηριότητες ανθρώπων και ζώων σε απόσταση λίγων μέτρων για μερικά λεπτά
|
Ακοή Ομιλία
- Ψάχνει την πηγή των ήχων στο χώρο – ανθρώπινη φωνή
- Μπαμπαλίζει με ρυθμό και τονικότητα
- Αρέσκεται να ακούει τον εαυτό του
- Φωνάζει να τραβήξει την προσοχή
- Φωνάζει, αφουγκράζεται και ξαναφωνάζει αν δεν υπάρξει ανταπόκριση
- Καταλαβαίνει «όχι» και «γεια σου»
SOS: Φτωχές ή μονότονες φωνούλες μετά τον 8ο – 9ο μήνα πρέπει να εγείρουν ανησυχία
|
Κοινωνική Αλληλεπίδραση και Παιχνίδι
- Κρατάει, δαγκώνει και μασάει μπισκότο, υποστηρίζει το μπιμπερό όταν τρώει, επιχειρεί να πιάσει το κουτάλι όταν το ταΐζουμε, βουτάει γρήγορα τα χέρια στην κρέμα
- Κάνει υπερέκταση το σώμα του προς τα πίσω φωνάζοντας όταν θυμώνει
- Φοβάται τους ξένους, κρύβει το πρόσωπό του στην αγκαλιά των οικείων
- Εξακολουθεί να βάζει τα πάντα στο στόμα
- Χτυπάει αντικείμενα μεταξύ τους και στο πάτωμα, αρέσκεται στους ήχους που κάνουν
- Παίζει «κουκου- τζα» - ΠΑΛΑΜΑΚΙΑ
- Προσφέρει παιχνίδι σε ενήλικα, αλλά δεν το εναποθέτει ακόμα στα χέρια του
- “Object permanence”. Ψάχνει να βρει αντικείμενο κάτω από μαξιλάρι, αφού το δείξουμε ότι το κρύψαμε
|
|