Μαθησιακές Δυσκολίες - Σημάδια που προειδοποιούν σε κάθε ηλικία
Όλοι κατά καιρούς είτε έχουν ακούσει είτε γνωρίζουμε παιδιά με μικρές ή έντονες μαθησιακές δυσκολίες. Πότε αρχίζουμε να ανησυχούμε για ένα παιδί;
Παλαιότερα τα παιδιά που δεν έπαιρναν τα γράμματα χαρακτηρίζονταν, ως έξυπνα αλλά τεμπέλικα και συχνά έρχονταν αντιμέτωπα με συμβουλές και με τη δυσαρέσκεια γονιών και δασκάλων.
Σήμερα το εκπαιδευτικό σύστημα κατανόησε τις ιδιαίτερες ανάγκες κάποιων μαθητών με αποτέλεσμα η σχολική τους αποτυχία να μην είναι αποτυχία αλλά ανάγκη για διαφοροποιημένη διδασκαλία ανάλογη με τις δυσκολίες κάθε μαθητή.
Ας δούμε ανά ηλικία πότε θα πρέπει να απευθυνθεί ένας γονιός σε ειδικούς για να αξιολογήσουν τις δυσκολίες που υπάρχουν προκειμένου να βοηθήσει το παιδί του.
Να σημειωθεί πως τα παρακάτω χαρακτηριστικά αποτελούν μόνο ενδείξεις, γιατί κάθε παιδί είναι μοναδικό και η ανάπτυξή του ξεχωριστή.
ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Υπάρχουν κάποια άμεσα χαρακτηριστικά-σημάδια που προειδοποιούν ότι ίσως να παρουσιάσουν τα παιδιά αυτά αργότερα μαθησιακές δυσκολίες
Ηλικία 3-4
Διαταραχές ή καθυστέρηση στο λόγο
Ανεπαρκής κινητική ανάπτυξη (καθυστέρηση στο μπουσούλημα και το περπάτημα)
Διαταραχές στην αντίληψη και στη γνωστική ανάπτυξη
Ηλικία 4-5 (νηπιαγωγείο)
Δυσκολία στην έκφραση (το παιδί δυσκολεύεται να εκφραστεί λεκτικά, να αφηγηθεί τις δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή να μάθει το ποίημα του
Αδεξιότητα στις λεπτές κινήσεις των δακτύλων του (Το παιδί δυσκολεύεται να κόψει με το ψαλίδι, να κολλήσει, να κρατήσει το μαρκαδόρο ή το μολύβι)
Προβλήματα συγκέντρωσης σε μια δραστηριότητα
Προβλήματα προσανατολισμού. Το παιδί χάνεται εύκολα, δεν αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χώρου και του χρόνου (σήμερα, αύριο , χθες, τώρα ,πριν, μετά)
Συγχέει μήνες, μέρες, εποχές
Δε μπορεί να συγκρατήσει απλές οδηγίες.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 6-8
Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων και συλλαβών σε απλές λέξεις
Αντικαθιστά, παραλείπει ή και προσθέτει γράμματα και συλλαβές
Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη που δε δικαιολογούνται
Παραλείπει διαρκώς τους τόνους
Γράφει αργά , διαβάζει συλλαβιστά ή αρνείται συνειδητά να διαβάσει διότι δεν αναγνωρίζει τις συλλαβές
Δυσκολεύεται να αφηγηθεί μια απλή ιστοριούλα
Δεν κατανοεί τα σύμβολα στα μαθηματικά και δυσκολεύεται σε απλές πράξεις
Δε μπορεί να μάθει την προπαίδεια παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 8-11
Οι κινήσεις του είναι αδέξιες (πχ σκοντάφτει συνεχώς)
Δε μπορεί να προσανατολιστεί
Έχει σοβαρό πρόβλημα στην οργάνωση της μελέτης του
Δε μπορεί να ανταποκριθεί στις σύνθετες οδηγίες καθώς και στα σύνθετα προβλήματα στα μαθηματικά.(αδυνατεί να βάλει σε τάξη τις σκέψεις και να λύσει το πρόβλημα βήμα- βήμα)
Έχει χαμηλή αυτοεικόνα και συνήθως πρόκειται για έναν μέτριο προς «κακό» μαθητή
Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς
Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε σχετικά άρθρα για τις Μαθησιακές Δυσκολίες
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 11- 18
Ως έφηβος παρουσιάζει έντονες συναισθηματικές διαταραχές
Αντιμετωπίζει πολύ σημαντικές δυσκολίες στην απόδοση του γραπτού λόγου
Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη παρόλο που γνωρίζει τους κανόνες ορθογραφίας
Οργανώνει με άκρως δυσκολία το χώρο και το χρόνο του
Έχει χαμηλή εμπιστοσύνη στον εαυτό του
Παρουσιάζει φτωχές κοινωνικές δεξιότητες
Αρνείται να συνεχίσει ή και να τελειώσει το σχολείο
Τι θα πρέπει όμως να κάνει ένας γονιός εάν καταλάβει πως το παιδί του αντιμετωπίζει μια δυσκολία;
Όσο δύσκολο και αν φαίνεται η αποδοχή των ιδιαιτεροτήτων από το γονέα, είναι η βάση για την αντιμετώπιση των δυσκολιών κάθε παιδιού. Μόλις αναγνωριστεί είτε από τον ίδιο το γονέα είτε από τη νηπιαγωγό ή και τη δασκάλα του μαθητή μία δυσκολία θα πρέπει να γίνει η απαραίτητη αξιολόγηση του παιδιού ώστε να ανακαλυφθούν οι τυχών δυσκολίες και να αναγνωριστούν, προκειμένου ο μαθητής να λάβει την απαραίτητη βοήθεια από ειδικευμένους θεραπευτές. Το παρεμβατικό πρόγραμμα για οποιαδήποτε θεραπεία είναι πολύ πιο αποτελεσματικό στις μικρές ηλικίες.
Όσο πιο σύντομα διαγνωστεί μια δυσκολία τόσο πιο γρήγορα θα αντιμετωπιστεί με την κατάλληλη παρέμβαση.
Αδαμίδου Φιλένη-Νεκταρία
Ειδική Παιδαγωγός
Πρόσφατα Άρθρα
Super Delicious! Quick and Easy Purees Made With “Superfoods”
As your baby starts to eat more solids, you’re going to want to give them the most nutrient-packed foods possible; aka, superfoods! Superfoods are loaded with nutrients that promote development and...
5 Tips for Running Errands with Kids
Running errands is very different when kids are involved! Taking your child with to you to run errands can be a bit challenging. From taking extra time getting them ready to leave the house to mana...
Talking to Your Child About Winning and Losing
Life with all its ups and downs and everything in-between can sometimes feel like a roller coaster. Being able to deal with the ride is a skill that takes time to learn. So how do you help young ch...