Fani Theoharopoulou
2020-09-22

Διαβάζουμε μαζί τους κάθε μέρα. Πώς γράφονται οι λεξούλες; Ποια είναι τα κόλπα για να θυμούνται την ορθογραφία; Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά μας ουσιαστικά αλλά χωρίς να δυσανασχετήσουν ή να βαρεθούν;

Ένα μικρό μάθημα για τη μαμά, πρώτα:

Οι λέξεις απαρτίζονται από το θέμα και την κατάληξη.

Η εκμάθηση ορθογραφίας του θέματος των λέξεων στηρίζεται στην οπτική αντίληψη και στη βραχυπρόθεσμη και μακρόχρονη μνήμη. Το θέμα των λέξεων δεν αλλάζει.
Η εκμάθηση της καταληκτικής ορθογραφίας στηρίζεται κυρίως στην κατανόηση των γραμματικών κανόνων. Η κατάληξη των λέξεων αλλάζει, ανάλογα με το γραμματικό κανόνα.
Παρακάτω σας εξηγούμε έναν ευχάριστο τρόπο εκμάθησης της θεματικής ορθογραφίας των λέξεων.
Σκοπός του είναι να ενισχύσει την οπτική ικανότητα του παιδιού, να μπορεί το παιδί να συνδυάζει την εικόνα με το διδασκόμενο γράμμα στο θέμα της λέξης και έτσι να μπορεί να τη θυμάται.

Τα υλικά που χρειάζεστε:

Μαρκαδόροι

Κόλλα

Ψαλίδι

Πολύχρωμα μικρά χαρτόνια

Πολύχρωμα μεγάλα χαρτόνια

Αφρός ξυρίσματος

Πλαστελίνη

Να μία ενδεικτική πρόταση:

Σχεδιάζουμε σε λευκό χαρτόνι το γράμμα, π.χ. –ω– .
Με τους μαρκαδόρους, πάνω στο γράμμα ζωγραφίζουμε μπάλες παγωτού και κάτω από το γράμμα ένα χωνάκι.
Το κόβουμε και το κολλάμε σε ένα ξυλάκι παγωτού.
Με μαύρο μαρκαδόρο, γράφουμε λέξεις, τη μία κάτω από την άλλη και με μεγάλα γράμματα, που περιέχουν το γράμμα –ω-, π.χ. άνθρωπος, πρωί, παγωτό, ώρα, τώρα.
Ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει πάνω στο γράμμα –ω- μπάλες παγωτού και κάτω από το γράμμα ένα χωνάκι.
Του ζητάμε να διαβάσει τις λέξεις δυνατά.
Του ζητάμε να γράψει τις λέξεις στον αέρα.
Του ζητάμε να γράψει τις λέξεις πάνω στον αφρό, ο οποίος να βρίσκεται πάνω σε τζάμι.
Του ζητάμε να σχηματίσει τις λέξεις με πλαστελίνη.
Παίρνουμε ένα μεγάλο χαρτόνι, το διπλώνουμε στη μέση και το συρράπτουμε.
Ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει ένα τεράστιο παγωτό έξω από το χαρτόνι και να βάλει μέσα την καρτέλα με τις λέξεις σε –ω-
(καλό είναι το ξυλάκι παγωτού που σχεδιάσαμε να εξέχει).
Τα παιδιά κάνουν καθημερινά αυτές τις λέξεις επανάληψη.
Χρησιμοποιούν αυτές τις λέξεις μέσα σε προτάσεις, τις οποίες τις κόβουν και βάζουν και αυτές μέσα στο χάρτινο φάκελο.Την παραπάνω μέθοδο μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για τις λέξεις, που το θέμα τους έχει κάποιο συγκεκριμένο φωνήεν.
Πάνω, όμως, στο κάθε γράμμα, ζωγραφίζουμε μια εικόνα που να περιέχει στο θέμα της το διδασκόμενο γράμμα (π.χ. στο –η- ζωγραφίζουμε έναν ήλιο, στο –ο-, μια ομπρέλα, στο γράμμα –υ- ένα παιδί που να κοιμάται).
Έπειτα, μπορούμε να σχεδιάσουμε πάνω σε χαρτόνια παγωτά, ήλιους, ομπρέλες και ό,τι άλλο έχουμε φτιάξει.
Γράφουμε διάφορες λέξεις και ζητάμε από τα παιδιά, ανάλογα με το γράμμα που γράφεται το θέμα της κάθε λέξης, να κολλήσει και την αντίστοιχη εικόνα (π.χ. γράφουμε τη λέξη πρ….. ί και το παιδί κολλάει το παγωτό γιατί το ¨πρωί¨ γράφεται με –ω-).
Επίσης, μπορούμε να γράφουμε λέξεις που να ξεκινούν από τα ίδια γράμματα, π.χ. χορός και χώρος ή χρόνος και χρώμα, και να ζητάμε από τα παιδιά να κολλήσουν τις αντίστοιχες εικόνες. Τέτοιες λέξεις μπορούμε να τις ομαδοποιήσουμε.
Καλό εκπαιδευτικό παιχνίδι, μαμάδες!

mytwins.gr